اخبار

سیم آرماتوربندی چیست و چه کاربرد هایی دارد

کلاف سیاه مسوار 21

سیم آرماتوربندی چیست؟

شاید اولین چیزی که با شنیدن آرماتوربندی، به ذهن شما خطور کند، ساختمان سازی باشد. مفتول یا سیم آرماتوربندی یکی از مواردی است که در همان مراحل ابتدایی ساخت به آن نیاز پیدا می‌کنید. از این‌رو می‌توان به اهمیت این نوع سیم مفتول در ساخت‌و‌ساز پی برد. هرچند کاربرد و استفاده از این سیم تنها محدود به این صنعت نیست. به عنوان مثال از آن در قالب‌سازی، پانل، ساخت انواع قفسه و صنایع گوناگون دیگر نیز استفاده خواهد شد. ممکن است سیم آرماتوربندی را تحت عنوان مفتول سیاه ، سیم سیاه ، مفتول ارماتوربندی ، سیم نرم و مفتول آنیل شده نیز بشناسید. اما برای اینکه بدانید روش تولید سیم آرماتوربندی چیست ، چگونه تولید می‌شود در ادامه همراه ما باشید.

 

آرماتوربندی 1

سیم آرماتوربندی یا مفتول سیاه چیست ؟

سیم آرماتوربندی بر‌خلاف مفتول گالوانیزه یا مفتول مسوار در‌واقع نوعی مفتول سیاه است. این نوع سیم، مفتولی نرم و انعطاف‌پذیر نسبت به مفتول سخت صنعتی می‌باشد. در‌واقع نوعی مفتول آنیل شده یا پخته شده بوده که خصوصیات شیمیایی خود را حفظ کرده است. بنابراین به سبب رنگی سیاهی که به خود گرفته است به آن “سیم سیاه” نیز گفته می‌شود.

سیم آرماتوربندی با توجه به ضخامت مفتول آن در انواع مختلف دسته‌بندی می‌شود که هر‌کدام کاربردهای گوناگونی دارند. مفتول سیاه با ضخامت 1.5 میلی‌متر از پر کاربرد ترین نوع این محصول است. علاوه بر این در ضخامت‌های مختلف و کاربرد های متنوع می‌توان از سیم آرماتوربندی استفاده نمود. از نمونه‌های آن می‌توان به ضخامت‌های 4 و 5 میلی‌متر اشاره کرد. به طبع هرچه ضخامت مفتول این محصول‌ بالاتر رود قیمت بیشتری هم پیدا می‌کند.

سیم آرماتوربندی از نظر نوع ساخت در دو نوع فابریک و تسمه در بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از این مفتول‌ها کیفیت، مرغوبیت و کاربرد منحصر به‌ فرد و متفاوتی دارند. به عنوان مثال نوع فابریک آن از میلگرد کلاف 6.5 ساخته شده است.

روش تولید سیم آرماتوربندی چیست ؟

مفتول سیاه تولید شده از فولاد است. در ساختار فولاد نیز از آهن و کربن به کار رفته است. بنابر کاربرد فولاد در آن از آلیاژ‌های مختلفی استفاده می‌شود. این آلیاژ‌ها شامل نیکل، کروم، منگنز و… می‌باشند. در تولید سیم آرماتوربندی از فولاد گالوانیزه نشده استفاده می‌شود. در طی این فرآیند پوششی را برای مفتول در‌نظر می‌گیرند تا در برابر خوردگی و تغییرات آب‌و‌هوا محافظت شود. تیره شدن مفتول در طی فرآیند ساخت سیم آرماتور به دلیل استفاده نکردن از تکیک گالوانیزه می‌باشد.

از نظر تکنیک ساخت می‌توان مفتول سیاه را به دو گروه اصلی فابریک و تسمه طبقه‌بندی کرد. در ساخت سیم‌های آرماتوبندی نوع فابریک، مفتول به‌وسیله دستگاه‌های مخصوص تحت کشش قرار خواهد گرفت. همانطور که گفته شد در ساخت مفتول سیاه فابریک از میلگرد 6.5 استفاده می‌شود. از این رو این میلگرد تحت فرآیند کشش‌کاری به میلگرد 4.5 تبدیل خواهد شد. پس طی یک مرحله کشش‌کاری‌ مفتول 4.5 تا زمانی که به نوع فابریک 1.5 تبدیل شود، تحت کشش خواهد بود. لازم به‌ذکر است که این فرآیند طی سه مرحله کشش‌کاری انجام خواهد شد.

اما در ساخت و تولید سیم آرماتوربندی تسمه‌ای، از ضایعات و ورق‌های آهنی و فلزی استفاده خواهد شد. در طی فرآیند تولید سیم یا مفتول سیاه تسمه‌ای از روش‌های نورد و کشش بهره گرفته می‌شود. ناگفته نماند که، مفتول آرماتوبندی تسمه‌ای نسبت به نوع فابریک آن از استحکام و مقاومت کمتری برخوردار است. در مقابل نوع تسمه‌ای قیمت کمتری داشته و در دسترس تر است.

کلاف سیاه مسوار 3 400x400 1

کاربرد سیم مفتول آرماتوربندی چیست ؟

در عصر امروز استفاده از سیم آرماتوربندی ، مفتول سیاه و یا سیم نرم افزایش یافته است. از این رو سیم آرماتور به‌صورت یک صنعت اصلی معرفی می‌شود. این امر نشان دهنده کارایی فراوان مفتول سیاه در موارد مختلف می‌باشد.

همانطور که گفته شد سیم آرماتوربندی در سایز‌های مختلف تولید می‌شود که ضخامت مفتول آن، سایز محصول را تعیین می‌کند. بر اساس سایز و ضخامت مفتول، این نوع سیم‌ها کاربرد های متفاوت و گوناگونی دارند.

سیم آرماتوربندی

مفتول سیاه با ضخامت مفتول 1.5 میلی‌متری که پر‌مصرف و پر کاربرد تر است. این مفتول در کلاف‌های 30 کیلوگرمی بسته‌بندی شده و برای آرماتوربندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سیم سیاه با ضخامت مفتول 2.5 میلی‌متری که در کلاف‌های 30 کیلوگرمی بسته‌بندی شده، برای قالب‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سیم آرماتور با ضخامت مفتول 3 میلی‌متری که در کلاف‌های 50 کیلوگرمی بسته‌بندی شده، برای نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها