اخبار

توری پرسی چیست؟ انواع و کاربردها

توری فلزی و پرسی

توری پرسی چیست؟

توری پرسی یا همان فنس پرسی که با نام توری مشبک نیز شناخته می‌شود، به دلیل ساختاری که دارد مانند یک پارچه مفتولی است که تار و پودش که از جنس مفتول هستند، بهم پیچ خورده اند. شکل ظاهری این نوع تور مفتولی به صورت شبکه های مربعی و مستطیلی شکل است و به همین لحاظ نیز کمی‌ با توری جوشی مشابهت ظاهری دارد. اما برخلاف توری جوشی در این نوع از تورهای مفتولی هیچگونه جوشکاری در محل تقاطع مفتول‌ها  وجود ندارد و مفتول ها به صورت موج دار بهم گره خورده اند. قیمت توری پرسی همانند سایر محصولات فولادی براساس سایز توری‌ها و مشخصات سفارش متغیر است. در مورد دیگر انواع توری نیز در مقالات قبل مطالبی درج شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید آن ها را مطالعه کنید.

همانطور که گفته شد توری پرسی با گره خوردن مفتول‌ها درهم به‌وجود می‌آید. در فرآیند ساخت این نوع توری ها در ابتدا مفتول‌های سیاه ST37 به صورت یک موج سینوسی کنگره دار می‌شوند. سپس با فاصله‌های مشخص، در هم ادغام می‌شوند. در ادامه این مطلب به توضیح مشخصات بیشتر و کاربردهای توری پرسی می‌پردازیم.

توری فلزی

ویژگی های منحصر به فرد توری پرسی

با اینکه بین مفتول‌های توری پرسی هیچگونه جوشکاری وجود ندارد و فقط با اتصالات گره ای بهم متصل هستند، اما همین نوع بافت باعث ایجاد یک استحکام و ثبات بسیار زیاد در توری پرسی شده است. گره خوردن مفتول‌های موج دار ثبات و دوام بالایی را در این نوع مفتول‌ها به وجود آورده است.

بافت تار و پودی توری پرسی و سطح دو طرفه و صاف آن انعطاف پذیری زیادی را در این نوع محصول ایجاد کرده است. علاوه بر این مفتول‌ استیل به کار رفته در این نوع از توری ها مقاومت بسیار بالایی را در برابر شرایط نامناسب آب و هوایی به وجود آورده است.

با توجه به اینکه توری پرسی ساختاری مشبک دارد می‌توان گفت سازگاری زیادی با محیط های پر ارتعاش دارد. به همین دلیل نیز از آنها در صفحات ارتعاشی و غربالگری به وفور استفاده می‌شود. علاوه بر این، به سبب شبکه ای بودن ساختار آن به راحتی جریان هوا را انتقال می‌دهد و در هنگام آتش سوزی ها نیز جریان آب را به خوبی منتقل می‌کند. با وجود همه این ویژگی ها و با توجه به قیمت توری پرسی، این نوع توری می‌تواند گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای برای ایمن سازی فضاهای باز باشند.

پرسی 3

مشخصات فنی و وزن توری پرسی

توری پرسی در ابعاد مختلفی به بازار عرضه می‌شود اما بهترین نوع آنها دارای مفتول هایی با اندازه ۳ تا ۶ میلی متر و چشمه های ۰/۵ تا ۱۰ سانتی متری هستند. اگر ابعاد کلی این محصول را در نظر بگیریم به طور کلی توری پرسی، از ۵۰ سانتی متر تا ۴ متر نیز ارائه می‌شوند. هر ورق آن نیز به طور متوسط ۶٫۵ تا ۱۲٫۵ کیلوگرم وزن دارد. قیمت توری پرسی بر اساس ابعاد آن متفاوت است.

سایزهای سیم مفتول توری در ابعاد ۲ تا ۶ میلی‌متر است، سپس سیم مفتول‌ها به صورت کنگره و دنده شده در خواهند آمد در نهایت به کمک دستگاه در ابعاد ۲*۱۱ به شکل تاروپود بافته می‌شوند.

مفتول‌هایی که در ساخت توری پرسی استفاده می‌شوند دارای ضخامت ۳ تا ۵ میلی متر هستند و از مواد مختلفی نیز تشکیل شده اند. جنس مفتول‌ برای ساخت توری پرسی استفاده می‌شود، می‌تواند فولاد پر کربن، استیل ضد زنگ، مفتول گالوانیزه و یا موادی مانند این ها باشد. تا در برابر تنش‌های دمایی و رطوبت از خود مقاومت نشان دهند. بیش‌ترین استفاده توری حصاری در مناطق شرجی می‌باشد که رطوبت زیادی دارد.

  علاوه بر قیمت توری پرسی های تولید شده با هر کدام از این متریال ها، بافت و عملکرد آن نیز بسیار متفاوت هستند. برای خرید بهتر است با توجه به کاربرد هر کدام  و قیمت توری پرسی تولید شده با آن سفارش خود را ثبت کنید.

روش ساخت توری پرسی

یکی از روش های رایج برای ساخت توری پرسی، روش غوطه ور کردن است. در این روش قطعه فولادی که برای ساخت توری پرسی استفاده می‌شود در یک وان مذابی که حدود ۴۵۰درجه سانتی گراد حرارت دارد، شناور می‌شود. پس از مدت زمان معینی، مفتول از وان مذاب خارج می‌شود. سپس برای ایجاد یک لایه مقاوم بر روی سطح مفتول باید با اکسیژن  و کربن وارد واکنش شود. پس از پایان این مرحله توری پرسی با چشمه های بیشتر از ۲ سانتی متر و مفتول‌هایی بیش از ۲ میلی متر ایجاد می‌شود.

کاربردهای توری پرسی

همان طور که در متن گفته شد توری پرسی با انواع مختلفی از مفتول با جنس متفاوتی تولید می‌شود. بر همین اساس کاربردهای آن نیز متفاوت و متنوع هستند. پرکاربردترین مصرف توری پرسی در زمینه  زه کشی و غربالگری است. اما علاوه بر این در صنایع دیگر نیز مانند پتروشیمی، سیمان،حصارکشی دور باغ‌ها، محصور نمودن باغ‌های میوه، کارگاه‌های ساختمانی و ویلا، محافظت از سقوط کارگران به هنگام کار در ساختمان‌ها، قفس برای حیوانات، حفاظ بزرگراه‌ها، فرودگاه و ترمینال کاربرد دارد. برخی از انواع آن نیز در زمینه پروژه های عمرانی، ساخت و ساز و بتن ریزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از موارد کاربرد توری پرسی، در پروژه های معماری و برنامه های کاربردی طراحی صنعتی است. همانطور که مشاهده می‌کنید این محصول نیز مانند محصولات فولادی دیگر کاربرد فراوانی در صنعت دارد و بسته به کاربرد آن، قیمت توری پرسی متفاوتند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت توری پرسی

از آن جهت که توری پرسی انواع مختلفی دارند، برای تعیین قیمت یک سفارش عوامل زیادی تعیین کننده هستند. سایز توری مورد نظر مشتری می‌تواند یکی از عوامل تعیین کننده قیمت توری پرسی باشد. اگر سایز تعیین شده از سایز های متعارفی که کارخانجات مختلف تولید می‌کنند بیشتر باشد ممکن است مشتری هزینه بیشتری را برای پرداخت قیمت توری پرسی متحمل شود.

عامل دیگری که بر تعیین قیمت توری پرسی تاثیرگذار است، نوع توری پرسی سفارشی از نظر کاربرد و متریال استفاده شده در مفتول‌ می‌باشد. هرچه متریال و مواد اولیه استفاده شده قیمت بیشتری داشته باشد، قیمت توری پرسی نیز بیشتر خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها